Friday, June 17, 2011

~Penantian Adrenaline Berkesudahan~


Alhamdulillah masih bernafas dgn nikmat Iman dan Islam
Lafaz kesyukuran kepada Allah S.W.T pemilik alam semesta dan salam junjungan kpd Rasulullah S.A.W serta sahabat Nabi Muhammad S.A.W...

lafaz syukur tatkala menerima emel pd jam lebih kurg 1.15 pagi
ditatap tidak henti
yg pasti pancutan adrenalin terus memancut2 bak letusan gunung berapi
sehingga terasa denyutan jantung berdegup laju, jika diukur boleh didiagnosis sbg darah tinggi
mungkin bkn aku seorg yg merasainya juga para penuntut ijazah sarjana muda UiTM seluruh Malaysia..
kaku sebentar tangan sebelum emel dibuka
mungkin mencari kekuatan utk mghadapi keputusan exam
haha ibarat berjumpa bakal suami lagaknya

lantas setelah menarik nafas beberapa kali aku mmbuka juga email misteri itu..
fuh~ lirik mata atas ke bawah melihat setiap subjek yg diambil semester ini
lagak seperti SPM, 1o kertas ku bawa semester ini agak berat,namun aku kuatkn hati
iya, inilah hasilnya, dan telah dijangka menurun lg untuk semester ini
tp Alhamdulillah aku bersyukur, tidak ada ragu2 tentang keputusan ini
dan aku tahu aku berhak
aku percaya setiap apa yg berlaku ada hikmah NYA
Allah cuba tunjuk sesuatu kpd diriku
beri aku peringatan, terima kasih ya ALLAH
aku sedar mana silapnya,mana kosongnya , mana hilangnya
tidak aku menaruh sedikit pun syak wasangka padaMU
tidak akan aku jdkan ini punca fitnah kpd agamaKU
Allah tidak beri apa yg aku nak tp dia beri apa yg aku perlu
apa yg pasti aku dah kuatkan azam dan niat pertingkatkn kemajuan di masa hadapan

Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud: Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta. (Al-Ankabut: 2-3)


Dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai dugaan; dan kepada Kami-lah kamu semua akan dikembalikan. [Al-Anbiyaa’: 35]


Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu me-nyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."
(Al-Baqarah: 216)






dan mungkin inilah pemula kpd kehidupan ranjau ku sbg seorg pelajar yg bergelar ISLAM
ya Allah insan ini tidak akan pernah mengalah
insan ini tidak akan pernah mendustai janjiNYA
aku butuh kekuatan utk mghadapi sglnya
siapalah aku ya ALLAH tanpa engkau disisiku
temani ku ya ALLAH dlm kehidupan duniawi yg penuh ranjau ini
Aku dah bertekad Islam adalah agamaku dunia akhirat
akan ku genggam dan ku semat
kau berikanlah aku kekuatan dlm menghadapi dugaan dan cabaran yg bakal mendatang
Kerana aku tahu kau didik hati ini dgn persembahkn sgl keadaan untk menilai sejauh mana ketakwaan dan kebergantungan aku pada-MU ya Rabb..
ya ALLAH dgn ayatMU ku pujuk hati naluri manusia ku dan jgnlah engkau biarkan nasibku ditentukan oleh diriku sendiri walaupun sekadar sekelip mata...
Tiada siapa yg berhak diadu melainkan KAU tuhanKU

Firman ALLAH swt dalam Surah Ali-Imran ayat 139-143 yang bermaksud:

Dan janganlah kamu merasa lemah dan janganlah kamu (pula) bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (darjatnya) jika kamu orang yang beriman.


Hai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersedia dan bertakwalah kepada Allah, supaya kamu beruntung. [Ali Imran: 200]


Rasulullah s.a.w. juga bersabda: "Sesungguhnya, jika Allah s.w.t. mencintai sesuatu kaum, maka mereka akan diuji. Andainya mereka redha dengan ujian tersebut, maka baginya keredhaan Allah s.w.t


TERIMA KASIH YA ALLAH KRN SYG PADAKU .... <3

~SMALL HEART WITH BIG SOUL~








No comments:

Post a Comment